Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Tiskové zprávy

Fashionclash Maastricht 2017: Česká móda opět míří do Maastrichtu

Nizozemský Maastricht hostí ve dnech 29. 6. – 2. 7. 2017 již devátý ročník mezinárodního festivalu módního designu Fashionclash. Letos se zde vystřídá celkem 150 účastníků z pětadvaceti zemí. Díky iniciativě a spolupráci Českého centra Haag se tady představí trojice českých návrhářek: Michaela Čapková, Zuzana Hartlová, Eva Růžičková.

 

Prestižní multioborová platforma  zprostředkovává setkání mladých a začínajících tvůrců ze všech odvětví: od textilního designu a šperkařství až po fotografii, film a tanec. Motto  letošního ročníku zní: „Fashion Makes Sense“ (Móda má smysl). Díky iniciativě Českého centra Haag zde ani letos nechybí čeští umělci. Letos se tady představí Michaela Čapková, Zuzana Hartlová a Eva Růžičková. Trojice talentovaných návrhářek zaujala zástupce Fashionclashe již loni, během designSUPERMARKETu 2016. Podle Hany Schenkové z Českého centra Haag probíhá spolupráce mezi nizozemským  Fashionclashem a českým designSUPERMARKETem již několik let a vybraní účastníci obou festivalů tak mají zajištěnu reciproční účast.

HANA SCHENKOVÁ, POVĚŘENÁ ŘÍZENÍM ČESKÉHO CENTRA HAAG:

České centrum v Nizozemsku cílevědomě podporuje účast českých designérů na Fashionclash
od roku 2015. Jsem ráda, že díky naší finanční podpoře, bez které by se návrháři přehlídky nemohli zúčastnit, pomáháme zviditelňovat talentované české umělce a zvyšovat povědomí o českém návrhářství a módě. Ta, i přes dílčí úspěchy, ještě v Nizozemsku nemá vybudováno velké renomé.“

Fashionclash klade důraz na tři hlavní aspekty: řemeslné zpracování, originalitu a smysl pro detail. Festival umožňuje mladým českým návrhářům obstát v zahraniční konkurenci, což  má podle Hany Schenkové nezanedbatelný význam z hlediska prezentace České republiky v zahraničí. Možnost výměny zkušeností na mezinárodní úrovni představuje pro samotné tvůrce přidanou hodnotu a může mít i pozitivní vliv na jejich uměleckou tvorbu.

MICHAELA ČAPKOVÁ:

„Z možnosti prezentovat svou kolekci v Maastrichtu jsem nadšená. Festival Fashionclash sleduji již několik let, a jelikož se mi líbí jeho celková koncepce, měla jsem v plánu se v budoucnu rozhodně zúčastnit. Je skvělé, že tuto možnost mám již tento rok. Vděčím za to prosincovému designSUPERMARKETu, skrze který mne kurátorka Nawie Kuiper vybrala, a Českým centrům.“

SPOJENÍ MAASTRICHT - PRAHA

České centrum v Nizozemsku začalo spolupracovat s festival Fashionclash před necelými dvěma lety. Tehdy podpořilo cestu kurátorů a zakladatelů Fashionclash na designSUPERMARKET do Prahy. Zde se seznámili s českým designem a vybrali účastníky na loňský festival – Barboru Procházkovou, Sofyi Samarevu a tvůrce šperků Blueberries (dvojice Markéta Richterová a Zbyněk Krulich). Tak začala i spolupráce Fashionclashe a designSUPERMARKETU, jehož zástupci letos na oplátku opět zavítají do Maastrichtu, kde si osobně vyberou nizozemské návrháře, které pozvou do Prahy na designSUPERMARKET 2016. Díky této reciproční spolupráci mají designéři (vybraní v rámci designSUPERMARKETu 2015) na festivalu Fashionclash 2016 bezplatnou účast. Česká móda však měla v Maastrichtu své zastoupení i dříve. Na minulých ročnících festivalu se s velkým úspěchem představily Hana Frišonsová, Petra Ptáčková, Jana Mikešová a Linda Zabílková, jména, která ve světě módy nejsou žádnými nováčky.

CO JE FASHIONCLASH?  

Unikátní multioborová platforma nabízí od počátku své existence prostor pro setkání mladých, začínajících tvůrců ze všech odvětví: od textilního designu přes šperky či doplňky až po fotografii, film, divadlo a tanec. Fashionclash propojuje talenty v nejrůznějších výtvarných disciplínách. Probíhají výstavy, divadelní a taneční představení, workshopy, přednášky a talk-shows o módě, a nezapomíná se ani na projekty se sociálně-ekonomickým podtextem.  V posledních letech je stále větší důraz kladen na udržitelnost zdrojů, životní prostředí a otázku etiky.  Platforma Fashionclash dokazuje, že móda a umění mohou přispívat do aktuální debaty o roli módy v naší společnosti.

………………………….

Michaela Čapková vystudovala Ateliér Design oděvu a obuvi na UMPRUM pod vedením Liběny Rochové. Vytváří limitované kolekce, ráda experimentuje a hledá nové přístupy. Důraz klade na vývoj produktu, kvalitu materiálu a zpracování. Mladá návrhářka se díky Českým centrům  představila v zahraničí v průběhu dvou let několikrát. Například v rámci projektu  Ikonická Recyklace a Japonsko - klidná síla v Tokiu,  New Yorku, Vídni a Hamburku. Naposledy se její kolekce HOODIEMONKS zaskvěla během únorové, týdenní výstavy International Fashion Showcase v Londýně.
Její první samostatná přehlídka se uskuteční v Nizozemsku. Hlavní inspirací k vytvoření sedmi dámských a pánských pláštěnek z PVC byl dialog mezi oděvním objektem a produktovým designem, neboli volná interpretace nafukovacích hraček Libuše Niklové z 60. let a dalších produktů továrny Fatra Napajedla.  Její oděvní kolekce na pomezí „fashion art“ doplňuje sedm párů bílých neoprenových tenisek, které podle jejích návrhů ručně vyrobili v obuvnické továrně Baťa v Dolním Němčí. V kolekci Michaely se odráží filozofie italského výtvarného hnutí Alchymia a Memphis

 

Foto ©Tereza Ondrušková

Eva Růžičková je absolventkou pražské UMPRUM ateliéru K. O. V. pod vedením Evy Eisler. V roce 2013 a 2016 byla nominována na Ceny Czech Grand Design v kategorii Designér šperku roku. Na festivalu Fashionclash představí svou nejnovější kolekci šperků pod názvem Výšky a hlubiny, která představuje dva opačný světy - rostlé, košaté prsteny a klidné, haptické brože. Eva Růžičková ke svým osobitým a netradičním objektům, u kterých klade důraz na materiál a precizní zpracování, dodává: „Výšky a hlubiny je něco, co se nachází vysoko nad povrchem až v korunách stromů nebo naopak co je schované v zemi. Natáhnout ruce ke slunci, vidět světlo a cítit teplo, stoupat a růst. Chtít být viděn, cítit se dobře, být s lidmi. Jindy se raději schováme v hlubokém lese a uzavřeme do skořápky. Pracuji s principy rovnováhy mezi hmotou a duchovnem, pohybem a klidem. Chtěla bych ve své práci obsáhnout tyto, pro mě vždy důležité principy – vznik, růst, rovnováha, tělesnost a cit“.


Foto © Eliška Šárková

Zuzana Hartlová, módní návrhářka a architektka přiváží do Maastrichtu svou značku Soolista, konkrétně nejnovější letní modely kolekce Dekor, která zpracovává téma dekoru i klasickou českou paličkovanou krajku. Celá kolekce se drží zásad minimalismu, v barevné paletě převládá černá, doplněná několika modely v popelavém tónu. Tvarově výrazné střihy dávají vyniknout špičkovým přírodním materiálům. K vidění budou i nejzajímavější modely z předchozích kolekcí Free Movement a Souvislosti. Zuzana se ve své tvorbě zaměřuje zejména na atypický design dámských a pánských košilí pro všechny příležitosti, ale nechybí ani halenky, svetry, kabáty nebo bundy.  Svou novou kolekci, jejíž tváří je i devadesátiletá herečka Zdeňka Procházková, komentuje autorka Zuzana Hartlová: „Souhra minimalistické módy a zdobného prvku v podobě paličkované krajky byla pro mě výzvou. Tradiční umístění nepřipadalo v úvahu, místo toho jsem krajku použila tam, kde to nečekáte, včetně pánských modelů. Kolekce Dekor není jen pro mladé a paní Procházková v roli modelky dala focení šmrnc, eleganci a netradiční náboj. Je to krásná, energická žena a spolupráce s ní byla pro nás všechny inspirující.“


Foto © Michal Ureš